זמני אספקה
נגיף הקורונה COVID19
ואיך זה קשור לאופניים שלכם?

אין זה סוד שתעשיית האופניים סובלת ממחסור וזמני אספקה ארוכים במיוחד, חלקכם אם לא כולכם חווים זאת בשנה האחרונה (2021) ומודעים לעובדה שרמות המלאי של יצרני האופניים והאביזרים נמוכות, וכן זמני האספקה ארוכים.

למה זה קרה? למה זה קורה? ומתי זה צפוי להסתיים?
עם פרוץ מגפת הקורונה בעולם קרו מספר דברים שהתרחשו במקביל.
מצד אחד הפחד מהמגיפה הביא אנשים רבים לחפש פתרונות התניידות בטוחים יותר מאשר תחבורה ציבורית, והרבה מהם מצאו את הפתרון בהתניידות על הדו-גלגלי באופן בטוח, וזול.
מעבר לצורך להתנייד ממקום למקום, הסגרים שחלו לא אפשרו גם אופן התניידות אחר, ופעילות גופנית הורשתה רק מחוץ לכותלי הבית, מה שדחף רבים אחרים גם לרכישת אופניים למטרות ספורט.

הביקוש יצר עליה מטאורית במכירות של הדגמים הזולים, ומכיוון שאלו לא נשארו במלאי, רבים גם החלו לרכוש דגמים יקרים יותר ולמעשה רכשו כל מה שזמין. כתוצאה המלאים הקיימים נעלמו במהירות שהיצרני האופניים לא יכלו לצפות ולתכנן אותם, ובמקרים רבים היצרנים שבעיקר מתכננים ובונים את השלדות נשארו עם מלאי שלדות זמין, אך ללא רכיבים שיכלו להרכיב את האופניים למוצר מוגמר.
חלק מהמספרים מראים קפיצה של מעל 200% במכירות אופני כניסה, ומעל 150% גידול במכירת אופני שיכוך מלא.

לא רק תעשיית האופניים חוותה BOOM מכירות מסיבי, גם הדרישה בתחומים אחרים, והעלייה במכירות בתחומים אחרים הביאה במקביל למחסור בחומרי הגלם. מחסור זה שהחל להתפתח טרם וטורם גם היום לחוסר יכולת לייצר את החלקים השונים, וכמובן הוביל גם לעלייה במחירי חומרי הגלם. האלומיניום לדוגמה עלה למעלה מ 80% ב 18 החודשים האחרונים.

יחד עם העלייה האדירה בביקוש ובמכירות התפרצות המגיפה גבתה גם מחיר כבד בדמות סגירת מפעלים רבים באסיה (יפן/ וייטנאם/ מלזיה/ טאיוון ועוד...) מה שהביא לחוסר יכולת לייצר אופניים, אביזרים, וחלקים שונים.


נכון שזה לא מספיק?

אז הקורונה הביאה איתה שלל אתגרים הקשורים להובלה העולמית. החל ממחסור אדיר במכולות, עצירה של טיסות מסחריות (שברובם קיים גם שילוח של מוצרים שוטף), תנאי מזג אוויר קיצוניים, וגם סגירת תעלת סואץ למשך 6 ימים שיצרו פקק עולמי ונזק של כמעט 10 מיליארד דולר ליום, עם למעלה מ 370 ספינות שהתעכבו בתעלה על סחורותיהן.

אז מה יהיה השנה? ואיך יראה העתיד?

לאור הביקוש האדיר, יצרנים כמו SHIMANO משקיעים בפתיחת מפעלים חדשים והגדלת יכולת הייצור, אבל את ההשפעה של פעולות אלה לא נראה ככל הנראה הטווח הקצר הקרוב.
העליות במחיר חומרי הגלם, העליות במחירי ההובלה, והביקוש המתמיד והגבוה הביאו איתם גם לעלייה מחירים בכל הענף!

הנה סקירה של מגזין האופניים GCN על המצב:

אז מתי יהיו לי YETI חדשים?

בסוף, ככל הנראה מה שחשוב לכם ולנו זה האם תוכלו להזמין YETI חדשים, ומתי תשימו את הרגליים על הפדלים ותתחילו לרכב בשבילים?

שנת הדגם 2022 התחילה בספטמבר 2021 והדגמים השונים כבר מעודכנים באתר שלנו, ובאתר העולמי.
על מנת ליצור שוויון הזדמנויות למפיצים בכל העולם, ובסופו של דבר לכם הרוכבים, החליטו ב YETI לחלק השנה ל 3 טרימסטרים. בכל טרימסטר כל מפיץ מקבל הקצאה של הזמנות בחלוקה לדגמים השונים של YETI, כך למעשה YETI "מונעת" מצב בו מפיץ עשוי למשוך את כל המלאי וליצור מחסור למפיצים אחרים.

זה אומר, שגם אנחנו כמו כל המפיצים האחרים מוגבלים בכמות האופנים שאנחנו יכולים להזמין לכם בכל טרימסטר, ואם ההקצאה שלנו תסתיים נצטרך להמתין להקצאה של הטרימסטר הבא.

 

ההקצאה גם נועדה לנסות ולהגיע למצב בו זמני האספקה יהיו "קצרים" במונחי קורונה, מה שאומר ש YETI מתכננים שזמן האספקה יהיה בין 3 ל 4 חודשים, אך זה עשוי להשתנות בהתאם להתפתחויות שונות (שחלקן כאמור הוזכרו כאן).


מתי יהיו בארץ ה YETI החשמליים?
עד כמה שהיינו רוצים לראות אתכם רוכבים כבר על ה 160E בשטח, בשלב הזה לא ניתן להביא את הדגם לישראל בשל מגבלות הפצה גלובליות של היצרן. אנחנו פועלים במרץ רב על מנת לאפשר במהלך השנה מכירה של הדגם. מוזמנים להתעדכן בדף ה fb שלנו, או בערוצים הרשמיים האחרים שלנו.
 

מה לגבי המחיר?

בשל העלייה במחירי חומרי הגלם, מחירי החלקים השונים של האופניים, ומחירי השילוח וההובלה עלו גם ב YETI מחירי הדגמים, וקיים הבדל במחירי הדגמי של 2021 מול הדגמים המקבילים ב 2022. יחד עם זאת, חלק מעליות המחירים נובעות גם משדרוגים של הקיטים לעומת שנת הדגם הקודמת.

מחירי האופניים בישראל מושפעים גם הם מהמצב ומעליות המחירים העולמיות, וכן מעליות דרסטיות גם במחירי השילוח שלנו. עשינו מאמץ אדיר על מנת למתן את עליות המחירים ככל שניתן, ואנחנו מקווים שנוכל לשמור על רמות המחיר האלו לאורך השנה כולה.


מישהו רואה את האור בקצה מנהרה?

חוסר הוודאות לגבי ההתמודדות עם המגיפה, הווריאנטים השונים, והאתגרים שהיא מציבה לא בהכרח מאפשרים לדעת מתי נהיה מאחוריה, ומתי הענף שאנחנו מאוד אוהבים יחזור למצב הרגיל שלו, בו יש אופניים, וזמני האספקה קצרים.

חלק מהיצרנים כמו FOX פרסמנו לאחרונה שרמות המלאי שלהם נמצאות בחוסר של 12 חודשים, ורבים אחרים כמו FOX נמצאים במצב דומה.
YETI צופים ששנת הדגם הנוכחית תתנהל בדומה לזו שהסתיימה, והשיפור יהיה ככל הנראה בשנה הבאה בקולורדו הבנויה..
אנחנו מקווים שזה יקרה כמה שיותר מהר.